Pētījums: sievietes ēd veselīgāk
Zinātnieki analizēja vairāk nekā 1100 pētījumus par 185 valstu iedzīvotāju ēšanas paradumiem un nonāca pie secinājuma, ka cilvēki mūsdienās ēd nedaudz labāk kā pirms 30 gadiem.
Globālā salīdzinājumā sievietes biežāk ēd veselīgi nekā vīrieši. Pie šāda secinājuma zinātnieki nonāca žurnālā "Nature" publicētā pētījuma rezultātā. Saskaņā ar pētījumu sievietes vidēji ēd nedaudz vairāk augļu un dārzeņu ar zemu cietes saturu, piemēram, kāpostus, gurķus vai tomātus.
Saskaņā ar Bostonas Taftas universitātes Viktorijas Milleres vadīto zinātnieku pētījumiem sievietes veselīgu uzturu izvēlas valstīs ar augstu ienākumu līmeni, tostarp Centrāleiropas un Austrumeiropas un Centrālāzijas valstīs.
Savā pētījumā pētnieki novērtēja datus no vairāk nekā 1100 pētījumiem un analizēja cilvēku ēšanas paradumus no 185 valstīm laika posmā no 1990. līdz 2018. gadam. Pētījumā tika iekļauti arī dati par bērniem un pusaudžiem, kas, pēc zinātnieku domām, ir jaunums. Pētnieki norāda uz dažiem rezultātu ierobežojumiem. Piemēram, pilnīgi dati par iedzīvotāju ēšanas paradumiem nav pieejami par visām pasaules valstīm.
Kopumā cilvēki mūsdienās neēd daudz labāk nekā pirms 30 gadiem, ziņo pētnieki.
"Laika gaitā ir palielinājies pākšaugu, dārzeņu ar zemu cietes saturu un riekstu patēriņš," saka Viktorija Millere. Vienlaikus viņa norāda, ka kopējā pārtikas kvalitāte neuzlabojas, jo ir neveselīgas pārtikas un cukurotu dzērienu patēriņa pieaugums.
Skalā no 0 līdz 100, kas mēra, cik labi valsts iedzīvotāji ēd, lielākā daļa valstu 2018. gadā ieguva aptuveni 40 punktus, kas ir par 1,5 punktiem vairāk nekā 1990. gadā. 0 punkts šajā skalā norāda uz sliktu uzturu, bet 100 — labu, sabalansētu uzturu. Kopumā pētnieki globālo uztura kvalitāti novērtē kā "mērenu".
Though diet quality increased modestly since 1990 at the global level, in South Asia and Sub-Saharan Africa it did not improve, according to a study in @NatureFoodJnl. In some regions, children"s dietary quality is lower than that of adults. https://t.co/M8bUh3K4n8 pic.twitter.com/4Y40abxHmf
— Nature Portfolio (@NaturePortfolio) September 22, 2022
Pēdējo 30 gadu laikā uztura kvalitāte ir pasliktinājusies tikai Subsahāras Āfrikā. Dienvidāzijā uztura kvalitātes līmenis nav īpaši mainījies. Valstis ar zemākajiem rādītājiem bija Brazīlija, Meksika, ASV un Ēģipte (27,1–33,5), savukārt visaugstākie bija Vjetnama, Irāna, Indonēzija un Indija (54,5–48,2).
Turklāt zinātnieki savā pētījumā secināja, ka cilvēki ar augstāko izglītību mēdz ēst veselīgāku pārtiku.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!
