Kurš dzēriens vislabāk veldzē? Pārsteigums – tas nav ūdens
Kad jūti slāpes un vēlies kaut ko padzerties, kurš dzēriens vislabāk palīdz uzturēt ķermeni pietiekami hidratētu? Protams, ūdens vienmēr ir droša izvēle, taču, kā liecina Skotijas Sentendrūzas Universitātes veiktais pētījums, ūdens nemaz neierindojas pirmajā vietā, kā labākais hidrētājs, raksta "CNN".
Pētnieki salīdzināja dažādu dzērienu spēju mitrināt organismu un atklāja, ka gan negāzēts, gan gāzēts ūdens labi hidrē, taču dzērieni ar nedaudz cukura, tauku vai olbaltumvielu palīdz uzturēt šķidruma līdzsvaru ilgākā laika posmā.
Saturs turpinās pēc reklāmas
Reklāma
Šo ietekmi skaidro pētījuma autors, medicīnas profesors Ronalds Mofens: "Viens no faktoriem ir dzēriena tilpums – jo vairāk izdzerts, jo ātrāk šķidrums nonāk asinsritē un var atjaunot ķermeņa šķidruma rezerves."
Piena priekšrocības: vēl labāka hidratācija nekā ūdenim
Svarīga loma ir arī dzēriena uzturvērtībai. Piemēram, pienam ir augstāka hidrēšanas spēja nekā parastam ūdenim – tas satur laktozi (cukuru), proteīnus un taukus, kas palīdz šķidrumam ilgāk uzturēties kuņģī un nodrošina ilgstošāku ūdens uzsūkšanos.
Pienā esošais nātrijs darbojas kā sūklis – tas palīdz saglabāt ūdeni organismā un samazina urīna daudzumu.
"Šis pētījums apstiprina to, ko jau iepriekš nojautām – elektrolīti, piemēram, nātrijs un kālijs, uzlabo hidratāciju, bet kalorijas dzērienos palēnina šķidruma izvadīšanu," "CNN" skaidro dietoloģe un fitnesa trenere Melisa Madžumdāra (Melissa Majumdar).
Vai tiešām jāpārdzīvo par dzērienu izvēli?
Parasti – nē. Ikdienā lielākā daļa cilvēku spēj saglabāt līdzsvarotu hidratāciju, ieklausoties organisma signālos. Ja jūties izslāpis – iedzer. Tomēr ir situācijas, kad precīza šķidruma uzņemšana ir kritiski svarīga – piemēram, sportistiem treniņu laikā.
Alus un kafija – vai tie dehidrē?
Alkoholiskie dzērieni var pastiprināt šķidruma zaudēšanu, taču tas atkarīgs no alkohola daudzuma. "Alus, pateicoties lielākam tilpumam, rada mazāku šķidruma zudumu nekā stiprie dzērieni, piemēram, viskijs," norāda profesors. "Jo stiprāks alkohols, jo vairāk tas veicina dehidratāciju." Savukārt kafijas hidratējošā ietekme atkarīga no kofeīna daudzuma. Piemēram, 355 ml kafija ar ap 80 mg kofeīna būtībā nodrošina līdzvērtīgu hidratāciju kā ūdens.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!
